Handlevogn

Antall varer:0stk
Sum: NOK 0,00
Til kassen
Mine sider

Spilleregler

Her finner du norske spilleregler til spill hvor
medfølgende regler er på engelsk.

Spillregler til kortstokkene fra Get Smart finner du ved å gå til nettstedet
http://www.getsmart.no .

2412 Insektspillet spilleregler

(norsk oversettelse ved SUNNE LEKER)

Original tittel: You´re bugging me

Med dette spillet vil barna være flittige som bier med å lære
fargegjenkjenning, samarbeid og hvordan de skal følge instruksjoner.

Innhold: 24 insekter av plastikk, en insekthage (bunnen på spillesken), 4
ermer i ulike farger, 1 kodet terning.

Alder: Fra 4 år.

Målsetting med spillet

Være den første spilleren som blir kvitt alle sine insekter.

Klargjøring før spillet

- Plassér hagen og terningen hvor alle spillerne kan nå dem.

- Hver spiller velger et av ermene og velger de 6 insektene som har samme
farge på borrelåsen på undersiden som selve ermet.

Slik spilles Insektspillet (Se på fotografiene på s. 3 i
instruksjonsheftet samtidig som du leser reglene)

- Spillerne kaster terningen etter tur. Hver side på terningen gir en
instruksjon om å bli kvitt et insekt.

- Terningsside brunt og gult insekt. (Øverste fotografi til venstre):

Ta et gult eller brunt insekt og legg tilbake i hagen.

- Terningsside rødt og grønt insekt. (Øverste fotografi i midten): Ta et rødt
eller grønt insekt og legg tilbake i hagen.

- Terningsside rødt, grønt, brunt og gult insekt. (Øverste fotografi til
høyre): Ta et hvilket som helst av insektene på ermet og legg tilbake i
hagen.

- Terningsside rødt, grønt, brunt og gult insekt pluss pil med en L.

(Nederste fotografi til venstre): Ta et hvilket som helst av insektene på
ermet og gi det til spilleren på din venstre side.

- Terningsside rødt, grønt, brunt og gult insekt pluss pil med en R.

(Nederste fotografi i midten): Ta et hvilket som helst av insektene på ermet
og gi det til spilleren på din høyre side.

- Terningsside rødt, grønt, brunt og gult insekt pluss pil med en L og en R.
(Nederste fotografi til høyre): Ta et hvilket som helst av insektene på ermet og
gi det til spilleren på din venstre eller høyre side.

Et par gode tips

- Når du får terningssida rødt, grønt, brunt og gult insekt pluss pil med en
L og en R, er det lurt å gi insektet til den spilleren som har færre insekt enn
de andre.

- Prøv å bli kvitt de insektene på ermet ditt som har samme farge.

Hvem er hvem i insekthagen? (Se på fotografiene på siste side i

instruksjonsheftet.)

- Ant - maur

- Butterfly - sommerfugl

- Caterpillar - larve

- Centipede - tusenbein

- Cockroach - kakerlakk

- Dragonfly - øyenstikker

- Fly - flue

- Grasshopper - gresshoppe

- Ladybug - marihøne

- Praying mantis - kneler

- Scorpion - skorpion

- Spider - edderkopp

6636 Fargespill

Farge -og mønstergjenkjenning i tillegg til litt hell med terningen er det
som behøves for å skape de vakre og fargerike sommerfuglene.

Dette spillet går et skritt videre og fremmer ikke bare fargegjenkjenning.
Det presenterer også sekundærfargene oransje, grønn og lilla.

Alder: 4+

Antalle spillere. 2-4

Spillets skaper: Roselyne Kuch

Innhold: 4 sommerfugler, 24 par sommerfuglvinger, 18 sommerfuglkort, 1 farge
-og mønsterterning

Solen skinner og mange sommerfugler danser over enga. Enkelte av dem er litt
triste fordi de er fullstendig hvite og blir ertet av de fargerike
sommerfuglene. De trenger litt hjelp slik at også de kan fly fra blomst til
blomst med vakre, mønstrede vinger.

Spillforberedelser

Hver spiller tildeles en sommerfugl. Sommerfuglkortene stokkes og legges med
bildesida ned på bordet. Terningen plasseres ved siden av kortstokken.
Sommerfuglvingene spres utover bordet. Hver spiller kan ta et sommerfuglkort og
plassere med bildesiden opp foran seg.

Spilleregler

Yngste spiller kaster terningen. Hvis fargen eller mønsteret som vises på
terningen også vises på sommerfuglkortet, kan han ta vingen med denne fargen
eller mønsteret og plassere på sin sommerfugl. Hver sommerfugl består av tre par
med vinger, som kan være en farge med to mønstre eller to farger med ett
mønster. På noen sommerfuglkort må fargen eller mønsteret blandes for å få den
riktige fargen eller det riktige mønsteret.

For å gjøre alt litt lettere, er alle kortene godt merket. De tre små vingene
på bunnen av kortene viser tydelig hvilke vingepar som må til for å skape en
bestemt sommerfugl. Hvis narren vises på terningen, må spilleren velge ett par
vinger. Hvis hverken fargen eller mønsteret på terningen passer med dem på
sommerfuglkortet, går turen videre til nestemann. Det samme gjelder hvis
spilleren allerede har satt denne fargen eller mønsteret på sommerfuglen
sin.

Så snart en spiller har satt sammen en sommerfugl i overenstemmelse med
kortet han trakk, eier han dette kortet. Han legger så alle vingene tilbake på
bordet og trekker et nytt kort for å skape en ny sommerfugl.

Spillets slutt

Vinner av spillet er den første spilleren som klarer å samle fire
sommerfuglkort.

Spillversjoner

Versjon 1:

Alle de fire sommerfuglene plasseres midt på bordet. Et sommerfuglkort
plasseres med bildesida opp ved siden av hver enkelt sommerfugl. Vingene,
terningen og stokken med sommerfuglkort med bildesida ned plasseres slik at de
er klare til å taes i bruk. Alle kaster terningen etter tur. Spilleren som har
kastet terningen, kikker på alle de fire kortene for å se om fargen eller
mønsteret finnes på ett av kortene. Han plasserer vingene på den sommerfuglen de
er ment for. Spilleren som skal plassere det tredje korrekte vingeparet på en
sommerfugl, tar alle vingene av igjen og plasserer dem på bordert. Han beholder
sommerfuglkortet. Et nytt kort legges ved siden av sommerfuglen, turen går
videre til nestemann. Også i denne versjonen er vinneren den som først klarer å
samle fire kort.

Versjon 2:

Først velger hver spiller en sommerfugl. Sommerfuglene plasseres så midt på
bordet. Spillerne trekker hvert sitt kort og plasserer ved siden av sin
sommerfugl. Som i versjon 1 av spillet, kaster spilleren terningen og ser
deretter hvilken sommerfugl som har behov for fargen eller mønsteret som kom opp
på terningen. Han plasserer så vingene på denne sommerfuglen. Den eneste
forskjellen fra versjon 1 er at det ikke er den som fullfører sin sommerfugl som
får kortet, men i stedet den som eier sommerfuglen.

Art. nr. 6896 Balansetårn

Kløkt og logisk tenking kreves for å lykkes i dette spillet. Den
fargekodede terningen bestemmer hvilken av brikkene som skal plasseres på
balansebrettet. Spillerne plasserer brikker etter tur. Vinneren er den siste
spilleren som klarer å plassere en brikke uten at tårnet velter.

8605 Quadrio-spill

Et morsomt ferdighetsspill med ulike vanskelighetsgrader. De fargerike kubene kan også brukes som ordinære byggeklosser.

Alder: 4-99

Antall spillere: 2 eller 4

Innhold: 35 plastikklosser i fargene grønt, gult, rødt og blått, 4 løftere med sugekopp, 1 terning

Spillforberedelser

Alle klossene spres tilfeldig ut på brettet og hver spiller får tildelt en løfter. Fargen på løfteren bestemmer hvilken farge det skal være på klossene spilleren skal samle.

Spillversjon 1:

Passer for små barn som ennå ikke kan telle.

- Bruk løfteren til å flytte klosser i din farge fra brettet og plassér dem foran deg.

- Sett deretter klossene tilbake på brettet. Klossene kan enten plasseres på et bestemt område eller spillerne kan bli enige om et mønster de skal sette dem etter.

- Stable klossene av egen farge i tre tårn a tre klosser.

- Hastighet: Den første til å bygge et tårn på 6 eller 9 klosser i egen farge vinner. 

Spillversjon 2:

Den yngste spilleren triller terningen. Ved hjelp av løfteren må spilleren flytte en hvilken som helst kloss av egen farge så mange plasser som terningen viser. Klossen kan flyttes horisontalt eller vertikalt. Spilleren må bare passe på at klossen kan plasseres oppå en annen kloss av egen farge.

  Hvis spilleren ikke kan lande direkte på en kloss av egen farge ved å flytte det antall plasser som terningen viser, kan han/hun også sette klossen på et tomt felt. Hvis heller ikke dette er mulig, må spilleren stå over en omgang og neste spiller overtar.  Vinneren er den spilleren som først klarer å bygge tre tårn som hver inneholder tre klosser.

Spillversjon 3:

Ved hjelp av dyktighet, oppmerksomhet og litt flaks er målet i denne versjonen å hoppe over og samle så mange klosser som mulig. Ved hjelp av løfteren, kan den yngste spilleren ta hvilken som helst kloss fra brettet. Neste spiller kan nå hoppe over en annen kloss med en kloss av egen farge hvis det er en ledig plass bak denne klossen. Han/hun kan nå ta inn denne klossen.

  Doble hopp er lovlig hvis det er en ledig plass mellom klossene. Hvis spilleren ikke kan hoppe, må han/hun stå over en omgang.

  Hvis en spiller mister klossen sin fra løfteren, kan han/hun ikke beholde klossen som blir hoppet over. Spillet avsluttes når det er en kloss av hver farge igjen eller når ingen spiller har mulighet til å hoppe. Vinner er den spilleren som har samlet flest klosser.

Spillversjon 4:

Strategispill: 3 på rad (for barn fra 6 år og oppover)

Alle klosser fjernes fra brettet. Spillerne får klossene som har samme farge som løfteren. Klossene plasseres nå etter tur. Spillerne må prøve å få plassert tre av sine klosser på rad. Dette kan gjøres vannrett, loddrett eller diagonalt. De andre spillerne vil naturligvis prøve å forhindre dette. Vinner er den spilleren som klarer å oppnå tre på rad.

Art. nr. 8612 Magnetico

Et morsomt spill som utfordrer dine finmotoriske evner og
kunnskaper om magneter. Spillet går ut på å plassere de 9 kulene i hullene på
treplata. Men vær forsiktig! Det er magneter inni kulene og de vil trekkes mot
hverandre avhengig av hvordan du plasserer kulene på plata. Ikke gi opp - prøv
igjen!

Art. nr. 8614 Pisa

Plassér først alle brikkene og de 8 trebrettene midt på bordet.
Den yngste spilleren begynner og kaster den fargekodede terningen. Han tar så
opp en brikke som tilsvarer fargen på terningen og plasser den på tilvarende
farge på et av trebrettene. Hvis den flerfargede siden av terningen vender opp,
kan spilleren velge den fargen han selv ønsker. Hvis den hvite siden vender opp,
må han stå over denne omgangen. Deretter er det neste spillers tur. Den
spilleren som klarer å fylle den siste sirkelen på et trebrett, vinner dette
brettet og kan bruke det til å starte byggingen av sitt tårn. Vinneren av
spillet er den spilleren som har klart å bygge det høyeste tårnet når alle
brikkene er brukt opp.SPILLVARIANT: 2 spillere. Hver spiller får det samme
antall trebrett. Disse legger han i en bunke med illustrasjonssiden ned. Hver
spiller snur så det brettet han har øverst. Spillerne kaster terningen etter tur
for å fylle trebrettene med brikker. Hvis en spiller kaster terningen slik at
han får en farge som gjør at han kan fullføre brettet hos motstanderen, gir han
det brettet han allerede har begynt på selv til motstanderen og snur et nytt
brett selv. Vinneren er den første spilleren til å bli kvitt sine
trebrett.

8615 Rondo Vario-spill

Dette er et spill som kan spilles på ulike måter og er morsomt for både store og små barn. I tillegg til at små barn får trent sine finmotoriske ferdigheter og større barn sin reaksjonsevne, gir dette spillet en god trening i gjenkjenning av form og farger. Spillet er utviklet av Kirsten Hiese.

Alder: 3-99 år

Antall spillere: 1-4

Innhold: 4 larver, 42 trebrikker, 1 fargekodet trerning, 1 formkodet terning

Spillets idé: De små larvene er veldig spente fordi de skal få nye. fargerike klær i dag. Det er mye å velge blant fordi det er mange ulike farger og former. Det er ikke enkelt å velge, så larvene bestemmer at de skal kaste terning for å fordele klærne. Den ene etter den andre brikken tres på. Terningene bestemmer hvilke. Se nøye etter før du tar opp en trebrikke. Både form og farge må stemme med terningene.

Spillforberedelser: Hver spiller velger ut en larve som man plasserer på bordet foran seg. De 42 trebrikkene spres ut midt på bordet. Terningene plasseres ved siden av dem.

Regler: Den yngste spilleren kaster de to terningene. Den ene terningen viser en farge, den andre en to-dimensjonal form. Spilleren må prøve å finne akkurat denne kombinasjonen blant de tre-dimensjonale brikkene på bordet. Eksempel: Dersom fargen gul vises på den ene terningen og en sirkel på den andre, må spilleren finne en gul kule. Dersom spilleren finner riktig brikke, trer han/hun denne på sin larve. Dersom formterningen viser et hjerte, kan spilleren velge en brikke med den fargen den andre terningen viser. Uheldigvis vil spillerne noen ganger oppleve at det ikke er flere trebrikker i den ønskede fargen. Dette må man bare godta. Spillerne kaster terningene etter tur.

Spillets slutt: Vinneren er første spiller til å tre seks trebrikker på sin larve.

Versjon for de yngste spillerne: Trening av motoriske ferdigheter ved å tre på ulike trebrikker på larvene. Fri lek med terningene.

Versjon for eldre barn: Spillerne spiller spillet som beskrevet over., men alle spillere må se etter den rette trebrikken. Den første til å berøre trebrikken, kan tre den på sin larve. Hvis to spillere berører riktig type brikke samtidig, får begge beholde brikken sin. Hvis en spiller berører feil type brikke, , må en av brikkene han/hun allerede har tredd på sin larve legges tilbake på bordet.

8619 Candy-spill

Konsentrasjon og raske reaksjoner er nødvendig her.  I dette spillet om sukkertøy fremheves observasjon og gjenkjenning av fargekombinasjoner.

Alder: 4-99 år

Antall spillere:  1 - 8

Innhold: 41 sukkertøy-brikker, 3 fargekodede terninger, 1 sirkelrund matte

Illustrasjoner: Simone Kalz

Tobi og søsteren Lisa hjalp moren i hagen og ble belønnet med en pose fargerikt sukkertøy. På vei tilbake til lekerommet vil begge bære posen. Da går det galt. Posen revner og sukkertøyet faller ut. For et rot! Alt det fargerike sukkerøyet ligger spredd utover på teppet og må raskt plukkes opp. Hvem blir raskest til å gjøre dette?

Spillforberedelser: Alt sukkertøyet blandes og spres utover matten  med den blanke siden opp. De tre terningene plasseres ved siden av. Det er ulike måter å spille dette spillet på:

Spillversjon 1:

I denne versjonen av spillet må spillerne på forhånd bli enige om hvor mange sukkertøybrikker man må samle for å vinne. Brikkene har ulike fargekombinasjoner med opptil tre farger. Den yngste spilleren begynner og kaster alle tre terningene samtidig. Målsettingen nå er finne brikken som passer med fargene på brikkene. Alle spillerne kikker samtidig. Den som finner det riktige sukkertøyet, viser brikken til de andre spillerne og beholder den selv. Alle spillerne kaster terningene etter tur.

Spillversjon 2:

Som over, men i denne versjonen beholder ikke spilleren brikken selv. I stedet peker han/hun på riktig brikke og får ett poeng for dette. En annen spiller eller en voksen holder styr på poengene. I denne versjonen av spillet, må man på forhånd bli enige om hvor lenge man vil holde på, f.eks. 10 minutter. Vinner er den spilleren som har oppnådd flest poeng.

Spillversjon 3:

Sukkertøyet fordeles i likt antall blant spillerne. Spillerne legger brikkene ut foran seg. Terningene kastes og spillerne som har en brikke med korrekt fargekombinasjon kan plassere brikken i sentrum av matten. Den første som blir kvitt sine brikker, har vunnet. Også her kan det være lurt å avtale et tidsintervall eller et antall brikker for å unngå at spillet fortsetter for lenge. 


Art. nr. 8626 Bygg en mur

Målsetting med spillet: Hvem blir den første til å bygge alle
sine brikker inn i muren? Alder: 4 år og eldre. Antall spillere: 2-5. 25 brikker
av tre.- Før spillet begynner må alle brikkene plasseres på midten av bordet og
blandes godt. Alle spillere trekker brikker etter tur slik at man får like mange
brikker. Når det bare er 2 spillere, trekker hver av dem 12 brikker. Når det er
3 spillere, trekker man 8 hver. Når det er 4 spillere, trekker man 6 brikker, og
når det er 5 spillere, trekker man 5 brikker hver. I de tilfeller hvor det er én
brikke til overs, plasseres denne i stående posisjon midt på bordet. Den første
spilleren til å trekke en brikke starter spillet. Hun plasserer sin brikke i
stående posisjon midt på bordet (eventuelt ved siden av brikken som ble til
overs). Neste spiller fortsetter og plasserer sin brikke like ved siden av den
første brikken. Og slik fortsetter man. Når det er plassert 4 brikker på rad på
bordet, må neste spiller begynne å bygge muren oppover. Det kan med andre ord
ikke være mer enn 4 brikker ved siden av hverandre i den første raden. Brikkene
må plasseres på en slik måte at de er så tett inntil hverandre som mulig. Hvis
du allerede har berørt en brikke, må du bruke denne i inneværende runde. Men
husk at brikkene som allerede er plassert i muren selvfølgelig ikke kan berøres
i løpet av spillet. Hvis en spiller forårsaker at en eller flere brikker faller
når hun skal bygge på muren, må hun ta inn disse brikkene. Men hun kan plassere
én av brikkene tilbake i muren i samme runden. Denne brikken må plasseres i den
ene enden av muren slik at det nå blir 5 (eller flere) brikker i første rad.
Hvis en brikke forskyves når den skal plasseres, men ikke faller ned, må muren
bli stående i den nye posisjonen. Dette gjør det selvsagt vanskeligere for neste
spiller. Med yngre spillere kan det være lurt å ha 5 brikker i den første raden.
Vinneren av spillet er den første spilleren til å bygge inn alle sine brikker i
muren.

8658 Lite bilspill

Spillet inneholder: 4 biler, 3 gatebrikker, 2 trepinner, 1
terning, en oppbevarinspose av bomull og et instruksjonshefte med tegninger. For
2-4 spillere. Fra 4 år.Før spillet begynner legger man ut de to trepinnene.
Disse markerer start -og mållinjer. Avstanden mellom dem bestemmer hvor lenge
spillet skal vare. Bilene stilles opp ved startlinjen. Den yngste spilleren
kaster terningen først. Hvis spilleren for eksempel kaster en treer, tar han/hun
veibrikken med 3 streker og kan kjøre over denne. Hvis han/hun for eksempel
kaster en ener bruker han/hun veibrikken med 1 strek. Han/hun kjører over
veibrikken og plasserer bilen sin like i enden av veibrikken. Veibrikken legges
så til side og turen går videre til neste spiller. Dersom en spiller slår 4, 5
eller 6, benyttes to eller tre veibrikker. Vinneren er den spilleren som først
berører mållinjen.

8660 Marihønespill

Spillet inneholder: 30 marihønebrikker, en oppbevarinspose av
bomull og et instruksjonshefte med tegninger. For 2-4 spillere. Fra 4 år.
Spillvariant 1: Spillets formål er å redde marihøner. Legg marihønene med den
trykte siden ned på bordet. Den eldste spilleren begynner og snur en av
marihønene. Turen går så videre til neste spiller som snur en ny marihøne. Er
antallet svarte flekker likt med den som allerede er snudd? Dersom dette
stemmer, kan denne spilleren beholde begge de to like marihønene. Hvis antallet
svarte flekker ikke stemmer, går turen videre til neste spiller som snur enda en
marihøne. Spillet fortsetter på denne måten til alle marihønene har blitt
reddet. Vinneren er den som har reddet flest marihøner.Spillvariant 2 (for eldre
barn): Spillets formål er å redde marihøner. Begynn på samme måte som i
spillvariant 1. Etterhvert som flere marihøner blir snudd skal må nå samle
marihøner ved addisjon. Dersom en marihøne har 3 svarte flekker og det i tillegg
finnes én marihøne med 2 flekker og én marihøne med med 1 flekk, kan disse tre
marihønene tas inn. På samme måte kan man finne andre marihøner som oppfyller et
addisjonsstykke. Vinneren er den som har reddet flest marihøner.

Art. nr. 8862 Tall-kvadrat

Du skal lage et kvadrat som består av 9, 16 eller 25 brikker.
Tallene i kvadratet skal være slik at man får samme sum enten tallene legges
sammen horisontalt, vertikalt eller diagonalt.

8888 Kalaha

For to spillere. Spillerne sitter overfor hverandre med spillet
på tvers mellom seg. Hver av spillerne råder over den store gropen (kalahaen)
som er til høyre samt de seks mindre gropene (ambroene) som er nærmest en selv.
Formålet med spillet er å samle så mange kuler som mulig i den store gropen som
tilhører en selv. Spillet begynner ved at spillerne fordeler kulene likt mellom
seg. Hver spiller plasserer 6 kuler i hver av ambroene, men ingen i kalahaen.
Etter tur tar man alle de kuler som som ligger i ambroene og plasserer dem med
én i hver av de andre ambroene. Kulene skal plasseres ut i retning mot klokka.
Når man når sin egen kalaha, legger man også oppi en kule her. Når man har
passert sin egen kalaha, fordeles resten av kulene man har i hånden i
motstanderens ambroer, men ikke i motstanderens kalaha. Dersom den siste kula
ender i ens egen kalaha, gir dette et ekstra trekk. Dersom siste kule ender i
ens egen tomme ambro, tar man både denne kula og motstanderens kuler i amboen
like ovenfor og legger dem i ens egen kalaha. Når en spiller har klart å tømme
sine ambroer, er spillet slutt. Den spiller som på dette tidspunktet har kuler i
sin ambrorekke, legger dem i sin egen kalaha. Den spiller som har flest kuler i
sin kalaha, har vunnet.

9413 Sudoku for barn

Spillet passer for barn fra 4 år og oppover.
Innhold: 1 spillebrett, 6
x 6 stk. spillebrikker med tall (pluss noen som du kan ha i reserve)

I
motsetning til vanlig Sudoku med 9x9 felt, finnes det to spillmuligheter i denne
enklere versjonen for barn:

1. Begynnerversjon: Du spiller med brikkene
1-4. Spillområdet har størrelsen 4x4 felt med 4 blokker. Bare en del av
spillbrettet benyttes. (Se tegning 1-3 på de engelske spillereglene som følger
med spillet.)

2. Viderekomne spillere. Denne versjonen spilles med
brikkene 1-6. Hele spillebrettet utgjør spilleområdet med 6 x 6 felt som hver er
delt inn i blokker med 2x3 ruter. Feltene kan være horisontale eller vertikale.
Linjene på spillebrettet har ulike farger som viser dette. (Se tegningene på de
engelske spillereglene som følger med spillet.)

Spilleregler
I starten
plasserer du 4/6 brikker (avhengig av spillversjon) på
spillebrettet.
Målsettingen med spillet er å fullføre spillebrettet
med de gjenværende
brikkene. Når du legger brikker på brettet, må du huske på at det ikke er lov
til å ha én talltype (f.eks. tallet 3) mer enn én gang innenfor blokken. Det
samme tallet (tallet 3) kan heller ikke brukes mer enn én gang vannrett og
loddrett.

Tips! Ved å spille mot klokka blir spillet ekstra
spennende.

Lær mer om Sudoku ved å gå til dette nettstedet:
www.sudoku.name/rules/no



Nyhetsbrev

Jeg vil abonnere på nyhetsbrevet.
 

Sunne Leker | Leirkilen| 4534 Marnardal| Org nr: 976 123 107|
| Tlf: 958 60 655 (begrenset bemanning) | E-post: 
post@sunneleker.no |